SuomeksiPå svenska

Loviisa ja merenkulku

Loviisan Merenkulkuhistorian Säätiö ylläpitää Loviisan merenkulkumuseota vanhalla satama-alueella Laivasillalla. Museorakennus noudattaa vanhojen 1700- ja 1800-lukujen suola-aittojen tyyliä. Museon tuntumassa oleva satavuotias hinaaja Onni ja sektoriloisto kuuluvat nekin säätiölle.

Loviisa on ollut merenkulkukaupunki aina perustamisestaan (1745) lähtien. Museo esittelee kaupungin jännittävää ja tutustumisen arvoista merenkulkuhistoriaa, Purjelaivakausi jatkui kaupungin ensimmäiset 170 vuotta. Loviisalaiset omistivat sinä aikana yli 200 ulkomaanliikenteen purjealusta. Loviisasta vietiin enimmäkseen puutavaraa. Tärkein tuontitavara oli Portugalista ja Välimeren maista tuotu suola.

Ensimmäiset höyrylaivat saapuivat Loviisaan 1800-luvun puolivälissä. Vuonna 1926 Ragnar Nordström aloitti laivanvarustustoiminnan, joka jatkui kaupungissa 44 vuoden ajan. Varustamo oli aikanaan yksi Suomen suurimmista perhevarustamoista ja sen lipun alla kulki kaikkiaan 71 erikokoista alusta.

1700- ja 1800-lukujen laivanrakennuskaudella Loviisassa rakennettiin puualuksia kahdella veistämöllä. Toisen maailmansodan jälkeen laivanrakennus palasi paikkakunnalle sotakorvausten seurauksena. Aluksia rakennettiin sittemmin Valkossa 1980-luvulle saakka.

Loviisan Merenkulkuhistorian Säätiö harjoittaa myös tutkimus- ja julkaisutoimintaa. Säätiön kustantamia kirjoja ja julkaisuja on myytävänä museossa ja näiden sivujen nettikaupassa.